Salgsvilkår
- Priser, avgifter og betaling
1.1 Prisene angitt på Nettstedet gjelder for bestillinger lagt inn på Nettstedet. Alle priser er angitt i NOK og er inklusive MVA. Prisene omfatter ikke betalings- og forsendelsesavgifter som gis separat.
1.2 Kunden kan betale for kjøpet på den måten som er angitt på Nettstedet. Les mer om våre ulike betalingsalternativer og rabatter. FAGER har rett til å debitere Kunden allerede i forbindelse med bestillingen om ikke Kunden har valgt fakturering eller tilsvarende betalingsmetode, og dette er akseptert av FAGER. Ved fakturering eller delbetaling skal FAGER eller dets partnere kunne skaffe seg kredittopplysning fra tredjepart. I så fall kommer du til å bli informert tilsvarende. FAGER forbeholder seg til enhver tid retten til ikke å tilby alle betalingsmetoder, eventuelt endre betalingsmetode hvis betalingsmetoden Kunden har valgt, av en eller annen grunn ikke fungerer på tidspunktet for oppfyllelsen av bestillingen. Legg merke til at begrensninger i tilgjengelige betalingsmetoder er angitt på Nettstedet.
1.3 Kunden kan betale med VIPPS og kortbetaling. Om Kunden ønsker å bruke kortbetaling, vil beløpet reserveres fra bestillingstidspunktet og deretter bli belastet når varen sendes fra våre lagre.
2. Spesialtilbud
2.1 FAGER skal fra tid til annen på Nettstedet kunne komme med spesialtilbud som er gunstigere enn de som finnes i disse Generelle vilkårene, for eksempel hva gjelder betaling eller utvidet tilbakekallingsrett. Slike vilkår skal gjelde så lenge spesialtilbudet varer og for de spesifikke produktene som FAGER har angitt i forbindelse med dette. FAGER forbeholder seg retten til når som helst å trekke slike spesialtilbud tilbake. Ved opphør eller tilbaketrekking av et spesialtilbud skal disse Generelle vilkårene gjelde uten eventuelle endringer. Tilbud på spesifikke produkter på Nettstedet gjelder kun for den begrensede perioden og frem til produktene er utsolgt.
Det går ikke å kombinere rabatter, koder, kampanjer eller andre tilbud.
3. Levering og forsendelse
3.1 Produkter på lager leveres normalt innen 7 virkedager etter bestilling. Med mindre noe annet er avtalt (for eksempel i forbindelse med reservering av produkter som ikke finnes på lager), vil levering skje ikke senere enn 30 virkedager etter at FAGER skriftlig har bekreftet bestillingen i bestillingsbekreftelsen. Mer informasjon om FAGER levering av produktet og vilkårene for levering er angitt her.
3.2 Den forventede leveringstiden er angitt i bestillingsbekreftelsen, i utsjekkingen og/eller på den aktuelle produktsiden på Nettstedet. Hvis det er leveringsforsinkelse, vil FAGER informere deg om dette og vil fortsette å holde kontroll over bestillingen. Med mindre noe annet er uttrykkelig avtalt, og hvis en levering forsinkes mer enn 30 virkedager og ikke skyldes deg som Kunde, har du rett til å kansellere Kjøpet.
3.3 Hvis en pakke skal hentes på et spesifikt leveringssted, må Kunden gjøre det innen det tidsrommet som er angitt i meldingen. Pakker skal normalt hentes personlig med gyldig identifikasjon og bestillingsnummer. Kunden kommer til å få en melding om levering som angir når og hvor pakken må hentes eller mottas. Meldingen skal kunne gis med e-post, vanlig post, og hvis Kunden har meddelt et mobilnummer, også via telefon eller SMS. Om kunden ikke henter sin pakke har FAGER rett å debitere kunden en avgift på 250 kr for arbeid og fraktavgifter. Observer at pakker som ikke blir hentet ikke faller under rammen for angrerett eller fri retur.
4. Rett til å tilbakekalle
4.1 Når produkter kjøpes på Nettstedet, har Kunden en 14-dagers angrerett i samsvar med gjeldende angrerettlov og forbrukervernlovgivning. Det betyr at Kunden har rett til å kansellere ethvert kjøp ved å gi melding til FAGER om dette innen 14 dager fra da Kunden eller hans/hennes representant mottok det bestilte produktet angrerettsfristen
4.2 Angreretten/retur gjelder ikke for følgende typer varer:
- varer med brutt forsegling (for eksempel kosttilskudd, kosmetiske produkter, elektronikk, instrumenter og lignende produkter);
- varer som raskt kan forverres eller bli for gamle (for eksempel kosttilskudd, helsekost og andre matvarer);
- varer som er produsert i henhold til kundens spesifikasjoner eller som på annen måte har fått et tydelig personlig preg; lyd- eller billedopptak (for eksempel en CD) eller dataprogram med brutt forsegling;
- digitalt innehold som leveres på annen måte enn på et fysisk medium (for eksempel dataprogram, applikasjoner, spill, musikk, videoer eller tekster hvor tilgangen skjer via nedlastning eller streaming).
- intimprodukter (for eksempel undertøy, badeklær, sokker, strømpebukser) kan kun returneres dersom varen er ubrukt og med alle tagger på plass.
- angerretten gjelder kun på hele set/pakker. FAGER godkjenner ikke retur av valgte deler av et kjøpt set (du kan returnere hele det uåpnete setet). Returretten gjelder kun uåpnet pakke ved kjøp av The Box.
Angreretten kan kun benyttes på hele set, FAGER godkjenner ikke returer av valgte deler av et kjøpt set (du kan returnere hele det uåpnete setet).
4.3 Ved å akseptere de Generelle vilkårene, erkjenner og samtykker Kunden i at angreretten ikke gjelder for digitalt innhold levert på annet vis enn på et rørlig medium.
4.4 I forbindelse med bestilling av et produkt som angreretten ikke gjelder for, kommer Kunden til å få tydelig informasjon.
4.5 Hvis Kunden ønsker å bruke angreretten, må Kunden, før utløpet av angrefristen, sende en tydelig beskjed til FAGER på den måten som er bestemt her. Kunden må i beskjeden oppgi sitt navn og sin adresse og annen relevant informasjon, for eksempel bestillingsreferanse, fakturanummer og navnet på produktet. Hvis Kunden ikke ønsker å bruke den forannevnte beskjeden, skal Kunden kunne bruke standardformularet for angreretten utstedt av Forbrukerrådet, se link her.
4.6 Hvis Kunden bruker sin angrerett, skal Kunden betale for returforsendelseskostnadene og er ansvarlig for produktets tilstand etter at Kunden har mottatt produktet og under returforsendelsen. Produktet skal returneres innen 14 dager fra den datoen FAGER fikk melding om at Kunden gjør angreretten gjeldende. Produktet skal sendes godt emballert, i god tilstand og i originalesken og/eller -emballasjen. Eventuelle returer skal sendes til FAGER i samsvar med metodene og veiledningene gitt på Nettstedet, som du kan finne her.
4.7 FAGER skal tidvis kunne tilby kostnadsfri retur for visse produkter. Hvis det er kostnadsfri retur, er dette angitt på den gjeldende siden for produktet på Nettstedet.
4.8 Hvis Kunden bruker angreretten, skal FAGER refundere beløpet Kunden har betalt for produktet inklusive forsendelseskostnader. Eventuelle ekstra forsendelseskostnader som beror på at Kunden velger en annen levering enn standardleveringen FAGER tilbyr, er unntatt refusjonen. Ved retur av en del av en bestilling vil forsendelseskostnadene ikke bli refundert. FAGER har rett til å trekke fra et beløp fra det beløpet som skal refunderes tilsvarende verdiforringelsen for produktet sammenlignet med produktets originalverdi, hvis og i den grad slik verdiforringelse skyldes at Kunden har håndtert produktet utover det som trengs for å fastslå dets funksjon eller karakteristikker.
4.9 FAGER skal tilbakebetale beløpet uten unødig forsinkelse, men ikke senere enn innen 14 dager fra datoen FAGER mottok Kundens tilbakekallingsmelding. Men FAGER skal kunne utsette tilbakebetalingen inntil FAGER har mottatt produktet, eller Kunden har levert bevis for at produktet er blitt returnert, for eksempel ved en leveringsbekreftelse. Tilbakebetaling skal skje til Kunden med den betalingsmetoden som Kunden har valgt med mindre noe annet er avtalt, eller hvis det er noen innsigelse mot slik tilbakebetaling.
5. Produkter
5.1 Samtlige produkter som selges på FAGER-ALT er godkjente for bruk i Norge. Alle produkter som selges hos FAGER er bare et supplement til råd fra din lege og/eller terapeut og er ikke på noen måte ment å erstatte eventuell legeundersøkelse eller behov for medisinsk tilsyn.
5.2 Produktene på FAGER-ALT bør ikke brukes som et alternativ til en variert kost. Anbefalt daglig dose som er angitt på emballasjen bør ikke overskrides. Husk at det er viktig med et variert og balansert kosthold og en sunn livsstil. Hvis du er gravid, ammer, lider av sykdom eller er under medisinsk behandling, bør du alltid oppsøke lege før du bruker produktene på FAGER.
6. Produkter med Særlige vilkår
6.1 Vær observant på at visse produkter har ”Særlige vilkår” på produktsiden. For disse produktene gjelder de særlige vilkårene som fremgår i dette avsnittet.
6.2 Produktene leveres ikke fra FAGERs lager, men direkte fra vår leverandør.
6.3 Etter bestilling av et produkt med Særlige vilkår vil du bli kontaktet av et fraktselskap for å gjøre opp om dag og tid for leveranse.
6.4 Leveranse skjer til angitt adresse (til inngangsdøren i nedre etasje hvis du bor i leilighet). Hvis du bor på en øy med begrenset kommunikasjon, kan det hende at opphenting må finne sted på nærmeste postterminal, alternativt ta lengre tid hvis fraktselskapet trenger hjelp fra en tredjepart.
6.5 Vi har for tilfellet ingen mulighet å tilby montering eller bærehjelp.
6.6 Frakten inngår i prisen, hvilket innebærer at du ikke vil bli debitert ekstra for frakten. Observer at ved en eventuell retur så vil dette bli debitert, opp til 1200 kr avhengig av produkt. For at returen skal kunne godkjennes må produktet være pakket i sin uberørte originalemballasje. Om forpakningen er skadet, vil en retur ikke kunne godkjennes. Vi forbeholder oss retten til å fakturere en ekstra kostnad om du vil endre leveringsadresse og fraktselskapet tar en ekstra kostnad for å gjennomføre denne justeringen.
6.7 Vi reserverer oss for at lengre leveringstider kan forekomme hvis produktet er utsolgt fra leverandøren.
6.8 Vi forbeholder oss retten til debitere kunden en avgift på opp til 500 kr dersom pakken ikke kan leveres i tid på grunn av feilaktig angitt informasjon eller om kunden ikke svarer når fraktselskapet tar kontakt med mottaker.
6.9 Kunden er selv ansvarlig for å undersøke at leveransen inneholder alle kolli som angis på følgeseddelen samt at pakken er hel når den leveres. Eventuelle feil skal noteres på sjåførens følgeseddel.
7. Garanti og klager
7.1 Noen av FAGERs produkter er kan hende gjenstand for garantier. Informasjon om henholdsvis eventuell garantiperiode og spesielle bestemmelser om garantier for hvert produkt er fastsatt på Nettstedet eller i disse Generelle vilkårene. Garantier for produkter skal kun dekke opprinnelige produksjonsdefekter og følgelig ikke mulig feil som oppstår ved eller etter mulige, individuelle endringer av produktets funksjon og utseende, for eksempel ombygging, oppgradering eller annen konfigurasjon av produktet. Kundens bestillingsbekreftelse etablerer garantisertifikatet.
7.2 Retten til å fremme en klage gjelder produkter som er defekte i henhold til gjeldene forbrukervernlovgivning. En Kunde som ønsker å gjøre bruk av sin rett til å fremme klage vedrørende et bestilt produkt, skal ved bruk av kontaktinformasjonen som finnes på Nettstedet, kontakte VEL så snart som mulig etter at defekten ble oppdaget. Klager fremmet innen to måneder fra Kunden oppdaget defekten, skal alltid anses å være blitt gitt i rett tid. Kunden har rett til å fremme en klage på produkter kjøpt på Nettstedet, innen [2*] år etter å ha mottatt produktet, eller innen fem år hvis produktet ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre enn to år.
7.3 FAGER skal bære kostnadene for returfrakten for eventuelle, godkjente klager.
7.4 Straks et produkt som det er fremmet klage på er returnert og klagen godtas, skal FAGER refundere Kunden i samsvar med gjeldende forbrukervernlovgivning. FAGER bestreber seg på å gjøre dette innen 30 dager etter at FAGER har mottatt klagen, men dette vil kunne bli forsinket avhengig av produkttypen. FAGER forbeholder seg retten til å avslå enhver klage hvis produktet i henhold til gjeldende forbrukervernlovgivning viser seg ikke å være defekt. I forbindelse med klager etterlever FAGER retningslinjene gitt av Forbrukertvistutvalget. Mer informasjon finner du hos Forbrukerrådet.
8. Linker
8.1 FAGER skal kunne gi linker til andre nettsteder utenfor FAGERs kontroll og nettsteder utenfor FAGERs kontroll, skal kunne gi linker til Nettstedet. Selv om FAGER bestreber seg på å sørge for at FAGER kun gir linker til nettsteder som bruker lignende personopplysnings- og sikkerhetsbestemmelser som FAGERs Personvernpolicy, er ikke FAGER ansvarlig for mulig vern eller konfidensialitet hva gjelder informasjon eller personopplysninger Kunden gir på andre nettsteder. Kunden bør være forsiktig og lese personvernbestemmelsene som gjelder for det aktuelle nettstedet.
9. Force majeure
9.1 FAGER er ikke ansvarlig for eventuelle forsinkelser forårsaket av forhold utenfor FAGERs kontroll, for eksempel generell arbeidstvist, krigshandlinger, brann, lynnedslag, terroristangrep, endrede bestemmelser fra myndighetene, tekniske problemer, defekter i kraft-/tele-/datamaskinkommunikasjoner eller annen kommunikasjon og defekter eller forsinkelser i tjenesten fra underleverandører som skyldes forhold som nevnt foran. Slike forhold skal føre til unntak fra erstatninger og andre tiltak Hvis en slik situasjon skulle oppstå, skal FAGER informere Kunden tilsvarende både i begynnelsen og ved slutten av perioden for den aktuelle situasjonen. Hvis situasjonen har vart i mer enn to måneder, har både Kunden og FAGER rett til å avbryte kjøpet med umiddelbar virkning.
10. Endringer i de Generelle vilkårene
10.1 FAGER forbeholder seg til enhver tid retten til å endre disse Generelle vilkårene. Eventuelle endringer i disse Generelle vilkårene skal publiseres på Nettstedet. Endringer vil gjelde straks Kunden har akseptert de Generelle vilkårene (i forbindelse med et nytt kjøp, eller mens han/hun ser på Nettstedet), eventuelt 30 dager etter at FAGER har informert Kunden om endringene. Men FAGER anbefaler at Kunden jevnlig holder seg oppdatert på Nettstedet for å bli oppmerksom på mulige endringer i de Generelle vilkårene.
11. Utskillelse
11.1 Hvis en kompetent domstol, myndighet eller voldgiftsdomstol anser en bestemmelse i denne Avtalen ugyldig eller ugjennomførbar, skal det gjenværende av den bestemmelsen og alle andre bestemmelser fortsatt være gyldig(e) og gjennomførbar(e) så langt gjeldende lovverk tillater. Eventuelle bestemmelser som fastslås å være ugyldige eller ugjennomførbare, skal erstattes med relevant, juridisk veiledning og råd.
12. Gjeldende lovgivning og tvisteløsninger
12.1 Tvister skal i først og fremst løses i konsensus etter diskusjon med FAGER kundeservice.
12.2 Om en tvist ikke kan løses ved hjelp av FAGER kundeservice kan du som kunde vende deg til Forbrukertvistutvalget som du finner mer informasjon om på www.forbrukertvistutvalget.no. Du kan også leverere klagemål online direkte via EU-kommisjonens plattform for tvister. Den hitter du her: http://ec.europa.eu/consumers/odr. Når du leverer inn klagemål via denne plattformen så videresendes det automatisk til rett nasjonal tvistløsningsorgan. Dette tvistløsningsorganet tar så kontakt med oss og forsøker å løse tvisten uten å blande inn domstolen.
Ved en eventuell tvist følger FAGER beslutningen fra Forbrukertvistutvalget eller motsvarende tvistløsningsorgan.
12.3 En eventuell tvist hva gjelder tolkningen eller anvendelsen av disse Generelle vilkårene skal reguleres av og tolkes i henhold til norsk lovgivning og skal avgjøres enlig punk 14.2 over eller avgjøres av domstolene i Norge.